انتخابات

امروز، روزی است که آیه تکمیل دین نازل، نعمت بر بندگان تمام و اسلام بعنوان دین کامل انتخاب شد. در روز عید غدیر با اعلام خلافت حضرت علی(ع)؛ مکمل نبوت پیغمبر اکرم(ص)، دین خدا کامل شد.

خدا را شکر مولایم علی(ع) شد

برای شنیدن بیشتر فضایل این روز و بالاترین نعمتی که خداوند بعد از توحید و نبوت و قرآن در آن به ما عطا کرد، یعنی نعمت ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) با حضرت آیت‌الله سید جعفر سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان همکلام شنیدم. توضیحات ایشان را در ادامه می‌خوانید.

خدا را شکر مولایم علی(ع) شد

اسلام با ولایت علی(ع) کامل شد

آیت‌الله سیدان با اشاره آیه ۳ سوره مبارکه مائده می‌فرماید: خداوند در این آیه بیان می‌کند «الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دینا» یعنی امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.» این روز در تاریخ اسلام اهمیت بسیاری دارد و از مهمترین وقایع آن است زیرا جریان مهمی است که در تکمیل دین و اتمام نعمت و ولایت امیر مومنان(ع) ابلاغ شده و از نظر کمیت و کیفیت به درستی تحقق پیدا کرده است. در این روز پیامبر گرامی اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجةالوداع ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیر خم و در اجتماعی بسیار عظیم و پرشور، خطبه مهمی ایراد کرد و محور آن مطالب این بود که «هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست» و بدین صورت امام علی (ع) را ولی و خلیفه و جانشین خود معرفی کرد. خطبه‌ای که کیفیت بسیار بالایی دارد و حتی اگر غیر از آن چیزی نداشتیم، همان برای اثبات حقانیت حضرت علی(ع) کفایت می‌کرد.

ایشان ادامه می‌دهد: بیان حقایق دین و استمرار کار پیغمبر اکرم(ص) در ارتباط با ولایت امیرالمؤمنین علی(ع)؛ از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است. به همین دلیل در روایات از امام باقر(ع) داریم که اسلام بر پنج رکن استوار و بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت. که ولایت برترین آن است زیرا محور تبیین تمام حقایق و سایر ارکان دین است. لذا در قرآن کریم با کلمه اکمال دین این جریان بیان شده و در این آیه «...الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ...» خداوند با خطاب قرار دادن پیامبر(ص)، دین اسلام را تکمیل شده اعلام کرد.

غدیر، عید امامت

استاد دروس خارج حوزه علمیه تصریح می‌کند: در روز غدیر، با نصب امامت و سیاست اسلام، خداوند راضی می‌شود که اسلام دین جهانی باشد و بدون غدیر رضایت پروردگار حاصل‌ نشده است به همین دلیل غدیر از اهمیت زیادی برخوردار است. غدیر معرفی و تبیین محوریت حضرت علی(ع) و امامت ایشان در جریان تداوم رسالت است و آیات روایات مختلفی که در مورد این واقعه وارد شده همگی سندیت غدیر را اثبات می‌کنند. امری مهم که اگر پیامبر(ص) آن را ابلاغ نمی‌کرد، گویا هیچ کاری برای رسالت خود انجام نداده بود و این معنایی که در قرآن آمده نشان دهنده این است که توجه به مسئله غدیر امری ضروری است.

آیت‌الله سیدان در پایان بیان می‌کند: امیرالمؤمنین علی(ع) از شخصیت‌های تاثیرگذار در تاریخ اسلام و یگانه نسخه شجاعت و عدالت‌ورزی در عالم است. شجاعت، فصاحت و سخاوت ایشان تحسین دوست و دشمن را برمی‌انگیخت و آینه‌ای از صفات پروردگار را به تصویر می‌کشید. آن حضرت با آغاز رسالت پیامبر(ص) لحظه‌ای از حمایت دست بر نداشت و در مقام ولایت الگویی از حکومت کارآمد دینی ترسیم کرد. از خداوند بزرگ برای نعمت ولایت که به ما ارزانی داشته تشکر کرده و می‌گوییم «الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیر المومنین و الائمة» سپاس خدای را که ما را از متمسکین به ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) و ائمه(ع) قرار داده است. امید آن داریم که خداوند متعال همه ما را در مسیر حضرت(ع) قرار دهد و کمک کند در مسیر اطاعت از دستورات آن بزرگواران باشیم که رستگاری در آن است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.